wolken

Mijn inboedel is meer dan €50.000 waard

Is dat eigenlijk wel zo?

vader-zoon-strand-mobiel

Ik laat mijn vrouw zonder zorgen achter

Is dat eigenlijk wel zo?

REGEL UW NALATENSCHAP NU, EN VOOR LATER

oude-man-mobiel

Mijn nalatenschap is goed geregeld

Is dat eigenlijk wel zo?

REGEL UW NALATENSCHAP NU, EN VOOR LATER

echtpaar-mobiel

Men weet dat ik gecremeerd wil worden

Is dat eigenlijk wel zo?

REGEL UW NALATENSCHAP NU, EN VOOR LATER

man-wachtruimte-mobiel

Mijn uitvaart is goed geregeld

Is dat eigenlijk wel zo?

REGEL UW NALATENSCHAP NU, EN VOOR LATER

vader-dochter-mobiel

Ik laat mijn partner zonder zorgen achter

Is dat eigenlijk wel zo?

REGEL UW NALATENSCHAP NU, EN VOOR LATER

fiets-mobiel

Ik krijg die fiets

Is dat eigenlijk wel zo?

REGEL UW NALATENSCHAP NU, EN VOOR LATER

Administratie bij overlijden

70 % van de mensen overlijdt onverwacht. Afscheid nemen en het verwerken van het verlies vragen tijd en aandacht. Al snel na het overlijden ontstaan vragen rondom de administratie. ‘Hoe krijg ik de financiële zaken op een rij?’, ‘Waar moet ik beginnen?’ Wat komt er wat betreft de administratie allemaal op mij af?’ zijn veel voorkomende vragen bij overlijden. De administratie na een overlijden ervaren velen als een zware klus.

meerinformatie

Welke administratieve zaken regelen bij overlijden?

Wanneer iemand overlijdt, is een akte van overlijden vereist bij diverse instanties zoals banken en verzekeraars. Zij moeten op de hoogte worden gebracht worden van het overlijden. Een aangifte inkomstenbelasting is een verplicht onderdeel van de administratie bij overlijden. Net als het aanvragen van diverse uitkeringen zoals een overlijdensuitkering, pensioen, een eventuele ANW uitkering (Algemene Nabestaanden Wet) of een AOW uitkering (Algemene Ouderdomswet).

Verklaring van erfrecht

Naast een akte van overlijden is een verklaring van erfrecht onmisbaar als u de administratie gaat regelen. Zo zijn er meerdere zaken die u tegen komt bij de administratie na overlijden. Enkele van de meest voorkomende administratieve zaken:

  • aangifte van overlijden bij gemeente regelen
  • akte van overlijden opvragen welke de gemeente opmaakt (nodig voor bank en verzekeringszaken)
  • aangifte inkomstenbelasting doen van overledene
  • werkgever of uitkeringsinstantie informeren
  • bank informeren door middel van akte van overlijden
  • verzekeringsmaatschappij en eventuele hypotheek verstrekker inlichten
  • navragen of er een testament is
  • uitzoeken wie de erfgenamen zijn.
  • uitkeringen aanvragen zoals ANW uitkering of AOW uitkering
  • abonnementen en lidmaatschappen opzeggen
  • verenigingen informeren

Overzichtelijke administratie

Wilt u voorkomen dat nabestaanden na overlijden een onoverzichtelijke administratie aantreffen? Zet uw administratieve zaken op een rij zodat nabestaanden na een overlijden kunnen terugvinden wat ze nodig hebben en tot welke instanties ze zich kunnen richten. 
Maak een overzicht van:

  • Naam bank en bankrekeningen
  • Verzekeringsmaatschappijen plus welke verzekeringen er lopen.
  • Bezittingen en vermogen
  • Hypotheekverstrekker of Verhuurder
  • Abonnementen en lidmaatschappen

Het is handig daarbij rekening-, relatie- en/of klantnummers te vermelden. Laat uw nabestaanden weten waar u deze administratie bewaart. Zo maakt u het uw nabestaanden na uw overlijden een stuk makkelijker.

contactopnemen

Heeft u vragen over de administratie bij overlijden? Welke zaken aan de orde komen hangt vooral af van uw persoonlijke situatie. Wenst u hulp bij het uitzoeken van de administratie?

Vannu, en voor later geeft deskundig advies, onafhankelijk én objectief.

Vannu, en voor later ontzorgt, ondersteunt en begeleidt.

Neemt u contact op voor een vrijblijvend gesprek.

Neem contact met mij op

Contact gegevens

Vannu, en voor later

Pres. Kennedylaan 108 B
6883 AX Velp

Tel. 026 – 361 16 36
E-mail info@vannuenvoorlater.nl